Julstämning

Äntligen börjar den infinna sig! Har ju mått sisådär på sistone å inte riktigt brytt mig om att julen är i antågande men nu börjar jag komma ikapp, det är väl första advent idag!? ;-)

Jag å Erik bakade fantastiskt goda LYX-saffransbullar:


Här kommer receptet: (Ingenting man blir lång å smal av men attans så goda!!)

Lyxiga lussebullar

ca 50 stycken (för mig blev det dock bara 30 för jag gjorde lite större!)

50 g jäst
100 g smör
5 dl mjölk
250 g lätt Kesella
2 påsar (1 g) saffran
1,5 dl socker
0,5 tsk salt
ca 17 dl vetemjöl

Fyllning:
ca 150 g smör
500 g mandelmassa

Pensling:
2 ägg
pärlsocker

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa. Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar. Låt jäsa övertäckta i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Strö på mandel och pärlsocker Grädda mitt i ugnen 5-8 min.


Mumsfillibabba liksom! (Upptäckte att vi inte hade några bullformar hemma så det fick bli utan... Syns det att Erik har penslat? ;-)

Medan degen jäste så var det dags för julgranen åxå. Det är pappans ansvar å det gick lika bra som alla andra år:

Sådär ja, om det nu bara kan komma lite snö så är jag jättenöjd!!
GOD JUL!!!

Kommentarer
Postat av: Q

Attans snygg gran! Är det spraysnö på den? Och du,jag är också helt övertygad om att det är 1:a advent idag, så känn ingen stress - det gör inte jag! ;-)

2008-12-22 @ 21:02:57
Postat av: Papsen

Vilka bullar och vilken gran !!! Och vilken penselkung!!! Vi ses på julafton. Puss.

2008-12-22 @ 21:49:51
Postat av: Maria

Längtar sååååå till spå onsdag!!! Va fint ni gör! :-)

Postat av: Zornitsa

wow... vilka smaskiga bullar... kommer imorgon e. m. och fikar med er... om jag får ;)

Du är en vinnare!!!!!

2008-12-23 @ 01:53:26
URL: http://zornitsa.blogg.se/
Postat av: Mamsen

Herre jösses! Är det redan jul?? Då får jag skynda mig om jag ska hinna!!!

2008-12-23 @ 17:15:52
Postat av: jenny/e.j.m

Hoppas du får en riktigt skön jul.

God Jul

Önskar

Jenny/e.j.m

2008-12-23 @ 22:49:51
URL: http://jennys-kreativasida.bloggagratis.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback