Knäckig rabarberpaj?

Igår gjorde vi rabarberpaj efter receptet hos Linda som jag hittade till via Nina - vem har sagt att det inte lönar sig att läsa bloggar!? ;-) Ninas blogg är förövrigt en av de 15-20 bloggar som jag följer via bloglovin, såå smidigt att få ett mail när ngn har uppdaterat sin blogg! Å Nina brukar uppdatera sin ett par gånger om dagen! :-) Jag gillar hennes tankar å funderingar, å framförallt hennes genustankar!!

Knäckig rabarberpaj

Skär 500 g rabarber i småbitar, lägg dem i en ungsform. Strö på lite socker.

Smält 150 g smör
häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra av kastrullen

Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Blanda detta med det i kastrullen, men kastrullen ska ej stå på plattan då.

Bred geggan över rabarberna, grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.
Njut med vaniljvisp eller glass.




Vi hade vaniljvisp till och det var jättegott, men... Den blev dessvärre inte riktigt så fin som jag tänkt mig! :-( Bilden inne hos Nina föreställer paj, min blev... en kladdig röra mer! Skulle nog varit inne längre i ugnen. Eller så använde jag fel sorts form, jag hittade ingen pajform här i sommarstugan.. Men den smakade gott! Å det faktum att det är en "feministisk rabarberpaj" gjorde den nog ännu godare! ;-) Om man hade tålamod (vilket jag inte hade till första portionen...) så smakade den ännu bättre när den svalnat!

PS. Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen (Wikipedia).

Kram


Kommentarer
Postat av: Anonym

Pajen var jättegod, ångrar nu att jag sprang ikapp dig med resterna!

2010-07-27 @ 11:55:07
Postat av: Maria

Den vill jag smaka på...

Postat av: Nina Ruthström - bloggar från spinnsidan

Tack snälla du för de fina orden. Så glad jag blir.

Jag är säker på att pajen blev svingod, vilket ju ändå är det aldra viktigaste. MIn blev också för rinnig, men god ändå.

2010-07-28 @ 13:22:13
URL: http://bloggande.ninaruthstrom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback